Kanał Ostródzko-Elbląski


Wśród wielu atrakcji pięknych i malowniczych terenów Mazur wyjątkowe miejsce zajmuje rozgałęziony system żeglugowy Kanału Ostródzko - Elbląskiego.


3876
162

Składa się on z trzech odcinków zasadniczych o łącznej długości 129,8 km oraz z wielu odgałęzień bocznych. Obejmują one jeziora i żeglowne odcinki rzek uchodzących do jeziora Drużno i Zalewu Wiślanego. Łączna długość całego systemu wodnego wynosi 147 km.

Kanał zaprojektowany został przez holenderskiego inżyniera Georga Jakoba Steenke i wybudowany w latach 1848-1872. Największym problemem technicznym było pokonanie 99 metrowej różnicy poziomu wód między jeziorami Drużno pod Elblągiem, a jeziorem Piniewo na odcinku 11 km.
Steenke opracował niezwykle oryginalną koncepcję, która funkcjonuje do dziś w niezmienionej formie zadziwiając kunsztem XIX wiecznej wiedzy inżynierskiej. Genialne rozwiązanie polegało na wybudowaniu na trasie tego atrakcyjnego zabytku sztuki hydrograficznej dwóch śluz (Miłomłyn i Zielona) oraz pięciu pochylni (Buczyniec, Kąty, Oleśnica, Jelenie, Całuny). Pochylnie niwelują różnicę poziomów wody o 99 m. Statki pokonują pochylnie na specjalnych wózkach.

Z całą pewnością podobnie jak 100 lat temu, tak i dziś, tylko u nas statki pływają po trawie. To trzeba koniecznie zobaczyć. Szczegółową ofertę uzyskacie Państwo na przystani Żeglugi Ostródzko-Elblaskiej, przy nabrzeżu Jez. Drwęckiego w Ostród
zie, gdzie znajduje się też punkt informacji turystycznej.

Kanał Ostródzko - Elbląski w XIX w. pełnił głównie funkcję gospodarczą. Umożliwiał spławianie zboża i drewna z zasobnych terenów Mazur Zachodnich do Elbląga i dalej do portów położonych na Zalewie Wiślanym. Paradoksalnie dziś trasa Kanału Ostródzko-Elbląskiego staje się
ponownie szansą na gospodarcze ożywienie tych terenów. Tym razem szansa polega na rozbudowie turystycznej infrastruktury wokół całego szlaku wodnego, co zdaniem władz gmin doń przylegających zaowocuje trwałym rozwojem gospodarczym.

Pierwszy krok poczyniła Ostróda, położona nad Jez. Drwęckim, które stanowi południowy punkt startowy do wyprawy w głąb Kanału.
Dzięki rozstrzygniętemu konkursowi na koncepcję zagospodarowania nabrzeża głęboko zaawansowane są prace nad budową nowego ciągu spacerowego. Zbudowano już molo żeglarsko-spacerowe, przystań Żeglugi Ostródzko-Elbląskiej, a w dalszej kolejności planowana jest budowa tawerny z wypożyczalnią sprzętu wodnego, mariny z portem jachtowym oraz amfiteatru. Wszystko po to, aby umożliwić turystom wygodne i atrakcyjne spędzenie czasu. Podobne plany mają Miłomłyn, Małdyty, Pasłęk, Rychliki oraz Iława. Większość tych miejscowości postanowiło utworzyć Związek Gmin Kanału Ostródzko-Elbląskiego i Pojezierza Iławskiego, który dbać będzie o zachowanie tego jedynego w świecie miejsca, gdzie statki pływają po trawie, dbać o wspólną promocję i rozwój infrastruktury technicznej i turystycznej tego obszaru.




ul. Słowackiego 38
14-100 Ostróda




Aktywności powiązane z atrakcją: Zwiedzanie


Zobacz również

Komentarze

Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.


W okolicy




Noclegi w okolicy





Promień km   

Artykuły dotyczące tej atrakcji:

Flower-loader
Trwa wyszukiwanie
[ zamknij ]

Logowanie

E-mail
Hasło
 
 

Zapomniane hasło | Rejestracja